27 maj 2013

Att ha rabatter på gång

Akleja

Allium

Akleja

Röda vinbär

Storrams

Blodplommon

Jordgubbar
Just nu på försommaren är det inte mycket som blommar i trädgården. Fruktträden har blommat ut, likaså tulpanerna. Bärbuskarna blommar, jordgubbarna likaså.
Men i år ser perennrabatterna lovande ut, två års insamlande av diverse blommor kommer äntligen att ge utbyte. Nu är det grönt och fylligt, och jag glädjer mig till att se vad som kommer upp.

Jag har hittat en massa fina blommor i grannföreningens utkantsbuskage dit folk har slängt ogräs och jord från deras trädgårdar. Andras skräp har jag tagit vara på, och planterat hos oss. Så rabatterna är ett hopkok av det, sånt jag fått av snälla vänner, och några besök på plantskola. Jag försöker hålla färgskalan till rosa, lila, vit och blå. Sen glömmer jag vad jag planterat, och blir glatt överraskad över vad som kommer upp året efter. Aklejorna var något av det första jag hittade. Storramsen gömde sig också i buskarna, och den fick jag bildgoogla för att veta vad den hette.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar